Viva la povinná literatura I. | Zklamání i velká překvapení

září 24, 2017

Možná jste si všimli, že už nějakou dobu nevyšla žádná recenze. No a ono to nebude lepší, protože mě svazuje prokletí jménem povinná četba. Jasně, jsou i zastánci povinné četby, ale jak vám asi došlo, tak já k nim rozhodně nepatřím. Už jenom proto, že v seznamu na mé škole je 98% knih, které mě absolutně nezajímají. Jak si pak mám asi vybrat... Každopádně tohle není článek, ve kterém si chci stěžovat na maturitní četbu. To bych tady byla hodně dlouho. V tomhle článku vám chci ukázat první část své povinné literatury a popřípadě doporučit nebo důrazně varovat.
U každé knihy najdete i moje hodnocení. Tentokrát hodnotím jinak než obvykle (v běžných recenzích hodnotím procentuálně, zde jsem se rozhodla použít škálu od 1-5)

Velký Gatsby
Hodnocení: 3/5
Myslím, že snad všichni jsme viděli film s Leonardem DiCapriem. Na začátek rovnou řeknu, že film je rozhodně lepší než kniha. Kniha je sice hodně podobná s filmem, ale to nic nemění na tom, že je nudná. Najdou se samozřejmě pasáže, které dokážou zaujmout, ale zas tak moc jich není. Kniha má rozhodně v některých místech zajímavou atmosféru, kterou beru jako velké plus. Pozitivum je jistě rozsah, který není nějak velký asi 150 stránek ještě nikoho nezabilo. Pokud si po přečtení knihy ještě pustíte film, tak vám děj jistě uvízne v hlavě snadněji. Za mě dobrá volba.
PS: Daisy je kráva!

Výsledek obrázku pro great gatsby gif

Strašidlo Cantervillské
Hodnocení: 4/5
Dokonalá kniha k maturitě. Žádné složité interpretace a Oscara Wilda známe snad všichni. Kniha je vtipná, zábavná a dokonce i krátká. Dokonalá kombinace. Takže jestli ještě nevíte, co zvolit z tohoto období neváhejte!

Muži v ofsajdu
Hodnocení: 2/5
Tak tohle mě opravdu nechytlo. Poláček je v učebnici líčen jako báječný autor se smyslem pro humor, podle této knihy to vypadá, že spíš autor učebnice měl smysl pro humor, když autora Mužů v ofsajdu vykresloval takovýmto způsobem. To, co totiž dostanete je koncentrovaná nuda na neuvěřitelných 200 stránkách a to vážně nechcete. Každá stránka plyne asi jako hodina matematiky v tom nejhorším slova smyslu. Jestli nejste zarytými fanoušky fotbalu nebo Poláčka, tak se této publikaci vyvarujte!


Související obrázek

Jak je důležité míti Filipa
Hodnocení: 4/5
Jednoznačně jedno z nejmilejších překvapení z knih, které jsem četla. Oscar Wilde předvedl v tomto konverzačním dramatu svůj smysl pro vtip a já se královsky bavila. Děj je svižný a snadno pochopitelný. To hlavní ale je, že je zábavný, takže kniha uteče rychle jako voda. Jako plus samozřejmě beru i délku cca 90 stránek.

Kulička
Hodnocení: 3/5
Na závěr tady mám příjemnou krátkou povídku, která neurazí a ani nenadchne. Plusem jí buď její rozsah, protože je opravdu útlá a nenáročnost interpretace. Pokud potřebujete doplnit seznam o něco nenáročného, tak Kulička je ideální volba.

Příště se podíváme na další část mojí maturitní četby. Doufám, že jsem třeba budoucí maturanty nalákala nebo varovala :)
A co vy, jak jste/ byli na tom s povinnou četbou? Nesnášeli jste ji nebo vám nevadila?


You Might Also Like

11 komentářů

  1. Jak je důležité míti Filipa mě zaujalo, ale nečetla jsem to - pouze jsem viděla kousek filmového zpracování. Každopádně musím souhlasím s těmi nudnými pasážemi u Velkého Gatsbyho - já četla pouze knížku, ale na film se chci určitě podívat, už jen proto, že mám v plánu se podívat na všechny filmy, kde hraje Leonardo DiCaprio. Ale Gastbyho jsem si my k maturitě ani vybrat nemohli.

    OdpovědětVymazat
  2. Sílu Poláčkova humoru najdeš spíše v klasice jako Klapzubova jedenáctka (také jako film) nebo v Bylo nás pět (také jako seriál). Docela mne udivuje, že vám ve škole zadali zrovna Muže v ofsajdu, protože to rozhodně nesedne všem a zvláště ne děvčatům.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem povinnou četbu na gymplu brala jako tipy na dobré knížky - většina totiž byla vážně super. Zrovna Gatsbyho jsem ale četla až nedávno a líbil se mi - i když je to takové nahořklé čtení vzhledem k závěru. Má zajímavého vypravěče a báječně vylíčenou atmosféru (překvapilo mě, nakolik se ji v některých místech povedlo zachytit filmu). Jednoduše to není blbé čtení, i když možná nadchne spíš náročnější čtenáře, ale to těžko říct.

    OdpovědětVymazat
  4. Když jsem na konci minulýho a začátku letošního roku bojovala s povinnou četbou, tak jsem měla nejdřív strašný schýzi, ale nakonec jsem tak objevila skvělý knížky. Z tohohle jsem četla jen Velkýho Gatsbyho, kterej se mi ale hrozně líbil, ačkoliv Daisy byla hrozná kráva :D A od Poláčka jsem četla Bylo nás pět. Knížka mě moc nebavila, ale seriál miluju.
    Jinak se mi moc líbily knížky od Viewegha - Román pro ženy neměl chybu, pak Kdo chytá v žitě, Máj a Kytice nebo třeba knížky do Dana Browna (Andělé a démoni špička!). Naopak co mě vůbec nebavilo byly knížky od Shakespeara nebo Hrabalovo Ostře sledovaný vlaky. Pokud chceš můžeš se mrknout ke mně na blog na knížek o povinný četbě, kde jsem ji zrecenzovala - http://malickostizezivota.blogspot.cz/2017/06/povinna-cetba-velka-recenze.html :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, my Browna ani Viewega v seznamu nemáme :( Určitě se mrknu na tvůj seznam :)

      Vymazat
  5. Tak číst povinnou četbu, to je fajn důvod, proč nejsou recenze. Já ku své četbě ještě čtu Cisco knihy na ICND a na to už se recenze psát nedá vůbec :D
    Každopádně přiznám se, že co se povinné četby týče, žádnou z těchto jsem nečetla, ve výběru jsem měla jiné, ale jakmile bude více času a možná si rozšířím nějaké ty základy :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem na tom s maturitní četbou podobně. Nic mě nebaví. Když už bych si chtěla nějakou knížku v životě přečíst, vadí mi, že tady je mi to doslova nuceno. To je podle mě dost špatně. Díky tomuto se lidem přestalo chtít číst klasiku.
    Mám již přečteno 8/20 děl a z toho mě opravdu bavili snad 2-3. Maturuji naštestí až příští rok, takže mám času ještě celkem dost. Říkám si, že zbytek dočtu letos, ale prostě radši otevřu koupenou knihu, která mě bude bavit téměř určitě, než dílo z povinné maturitní četby.
    Jinak děkuji za pár tipů, co přečíst. Těším se na pokračování :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem na 13. Už mě naštěstí zbývají jen krátké věci...

      Vymazat
  7. Z těhle mám nejraděj právě Gatsbyho, ten mi přijde díky myšlence absolutně skvělej :) Kulička mě trochu zklamala.
    Sarushef blog

    OdpovědětVymazat
  8. Přeji ti, aby byl nový rok 2018 plný úspěchů, zdraví, lásky, pohody a štěstí. :)
    (`*•.¸(`*•.¸ ¸.•*´)¸.•*´)
    «..Krásný nový rok 2018!..»
    (,.•*´(¸.•*´ `*•.¸)`*•.,)

    OdpovědětVymazat
  9. Povinnou četbu jsem povinně přečetla, jak jinak. Byly mezi ní knihy, co mě fakt i bavily a pak knihy, které jsem opravdu četla jen z povinnosti. Možná ve své době měly svoje kouzlo, ale mě nijak nezaujaly. Přitom už je předem dáno, co tím chtěl autor říci, takže těžko si můžu udělat vlastní názor a knihu správně pochopit. Naštěstí už to je všechno za mnou a já dnes s radostí čtu jen to, co chci.:-)

    OdpovědětVymazat

Mohlo by tě zajímat

facebook

Instagram